Nem az épületekből indulunk ki, hanem az emberekből. Olyan szemmel próbáljuk üzemeltetni az irodaházainkat, ami az ottani bérlőknek más munkakörnyezetet nyújt – dobja fel a magas labdát Győri Gyula. Ez nem könnyű feladat, a cégek azon dolgoznak, hogy a munkavállalóikat megtartsák, és ennek része az, hogy megfelelő munkakörnyezetet teremtenek számukra. Ez nem azt jelenti, hogy vertikális zöldfalakat készítenek és mindenhol van kávéautomata, hanem például azt, hogy hogyan teremtsék meg a külső és belső egyensúlyt az irodaház és az azt körülvevő közvetlen környezet körül, vagy hogy mennyire lehet környezetbarát vagy közösségformáló egy bevásárlóközpont. „Mindig az a kérdés, hogyan tudunk fejlődni?” – ezt már Déri Bea mondja, aki arra is rámutat, mennyire fontos dolog a közösségépítés, és annak megtalálása, mi vonzó a dolgozóknak. „A második otthonunkban sok időt töltünk, éppen ezért fontos, hogy legyen terünk és lehetőségünk feltöltődni. A Humán Innová-ciós Program (HIP) egy olyan szolgáltatáscsomag, aminek egy része a testi egészség és jóllét elősegítése, ami abban nyilvánul meg, hogy az irodaházakban kialakításra kerültek kisebb tornatermek, jóga-, masszázs- és relaxszoba, illetve házhoz jönnek ez edzők.” De a program része az okmányirodai ügyintézés, színház-, koncert- és feszti-váljegy értékesítés, termelői piac, cipő- és ruhajavító, illetve -tisztító szolgáltatás, sport-eszköz kölcsönzés, vagy épp életmód és táplálkozási tanácsadás...
NEM KÖNNYŰ A PIAC ELŐTT JÁRNI
„Ma úgy lehet a piac előtt járni, hogy ezekre a nüanszokra odafigyel az ember” – teszi hozzá Gereben Mátyás. „Most kezdünk bele egy olyan programba, amely a kereskedelmi ingatlanokat minősíti egy komoly kritériumrendszer révén, ami a fogyatékossággal élőket segíti. Ilyen még nem volt Európában. A cél több irányú, azt gondoljuk, mindenkinek megvan a joga, hogy azonos körülmények közt éljen és dolgozzon, illetve ezáltal a bérlőket is segítjük, hisz egy szélesebb munkavállalói körből tudnak választani. Egy kerekes székes vagy gyengén látó is komoly intellektuális tőkét képviselhet. Részünkről edukativ szándék is van ebben, mind a bérlők, mind a piac felé.” Amikor 5 éve elindult a cég Magyarországon, azt fogalmazták meg, hogy bérlőközpontú, nyitott, innovatív legyen. „Ennek keretében új dolgokat próbálunk ki, ami még nem volt itthon az ingatlanpiac ezen szegmensében. Jó visszajelzés, hogy ha azt látjuk, az a program, amit elindítottunk, három másik helyen került bevezetésre” – vázolja Déri Bea. A bérlőközpontúság egyik fontos eleme, hogy a felújítások során igyekeznek közösségi tereket létrehozni a lobbykban, ahol az emberek szívesen időznek. „Nem csak az irodaházat újítjuk fel, hanem a körülötte lévő környezetet is, mert úgy véljük, ezért is felelősséggel tartozunk. Bezöldítjük, a járdát megcsináljuk, figyelünk arra, hogy ne legyen jellemző a vizuális szennyezés. Nekünk az a felelősségünk, hogy ha építünk valamit, akkor hogyan tudunk értéket teremteni általa. Ha valaki 8-10 órát tölt egy irodában, akkor igenis tudjon kimenni a kertbe, tudjon feltöltődni, legyen fű, fa, vagy épp wifi, ha kint akarna dolgozni.” A házakban havonta egyszer termelői piac van, illetve lehet őstermelőktől rendelni zöldséget és gyümölcsöt. Vannak CSR programok, amikhez lehet csatlakozni, de a közösségi érzést erősíti, hogy helyben elérhető community managerek segítenek elintézni az apróbb vagy nagyobb ügyeket. „Fejlesztéseinket kizárólag saját szakembergárdánkkal valósítjuk meg, így a telek kiválasztásától kezdve a végső simításokig mindent házon belül intézünk. Szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a tulajdonos támogatja az innovatív ingatlanfejlesztést és gazdálkodást. Mivel a CPI Property Group több mint 20 éve működő nemzetközi cég, ezért a know-how-kat megosztjuk egymással, így adunk és kapunk is. Ebben tudunk találni erős gondolkodóbázist” – részletezi Gereben Mátyás.
EGYRE FONTOSABB A FENNTARTHATÓSÁG
Bár az ár és lokáció a legfontosabb szempont, de az biztos, hogy egyre fontosabbá válik a bérlők részéről a fenntarthatóság kérdése. Odafigyelnek a szelektív hulladékgyűjtésre, igény az elektromosautótöltő állomás, és abban is érzékenyek, hogy milyen károsanyag kibocsátása van egy háznak. „A Balance Hallban például meg tudjuk mutatni, mennyi lesz a fogyasztás, a lobbyban lehet majd figyelni, hogy az épület mennyi energiát használ el, ami esetleg ösztönzi a munkavállalókat a fogyasztás csökkentésére. Az energia láthatatlan, de ha ezt láthatóvá tesszük, akkor az megfoghatóvá válik a bérlők számára is” – mondja a létesítmények működéséért felelős manager. A predikitv analitikai rendszer segítségével megbecsülhető, hogy hogyan alakul az energiafogyasztás.” Ennek keretében rászabjuk a gépészetet a házra, és meg tudjuk nézni, milyen külső és belső hatások vannak legnagyobb hatással az épületre. Azt várjuk, hogy ennek segítségével az optimális energiafelhasználást teremtjük meg” – vázolja Győri Gyula, aki hozzáteszi: „Elsők szeretnénk lenni abban, hogy „kinyitjuk” az üzemeltetést és megosztjuk az információkat a bérlőinkkel, például a fogyasztásról, a hibák elhárításának a gyorsaságáról. Amennyiben van erre nyitottságuk, ezeknek a napi üzemeltetési adatoknak a segítségével ők is „együtt tudnak élni” az épülettel.” A CPI-nál abban bíznak, hogy ezt a fajta gondolkodást a bérlők haza is viszik. Folyamatosan igyekeznek az épületeket korszerűsíteni, megújítani, ennek keretében hamarosan sor kerül a Campona teljes átalakítására, melynek során újrapozicionálásra is készülnek, valamint az entertainment rész is fontos szerepet kap. A Pólus Center ételudvarának teljes rekonstrukciója sem várat sokáig magára. Gereben Mátyás pedig hozzáteszi: „Mi nem olyan típusú cég vagyunk, aki vesz, értéket hozzátesz és elad, hanem a hosszú távú ingatlanmegtartási stratégia a cél. Ezért megéri számunkra ezekbe az ingatlanokba pénzt tenni, mert mi élvezzük a hosszú távú előnyeit, azzal, hogy időtálló portfóliót teremtünk.” (X)
A CPI HUNGARY 9 IRODAHÁZAT MŰKÖDTET BUDAPESTEN, 4 HOTEL, 1 LOGISZTIKAI PARK, 5 ÜZLETKÖZPONT (CAMPONA, PÓLUS CENTER, EUROPEUM, BUY WAY DUNAKESZI ÉS SOROKSÁR), 2 HIPERMARKET ÉS SZÁMOS FEJLESZTÉSI TERÜLET TARTOZIK A KEZELÉSÜKBE.
Forrás: Forbes magazin _2019 augusztus